
Az utóbbi időszak megbeszélései során egyre erősebben kirajzolódott, hogy a hónapok óta érzékelt változások már nem pillanatnyi kilengések, hanem kezdenek általánossá, új trendekké válni a hazai támogatói piacon.
Az Appy-ben közös kiindulási alapunk, hogy amikor a sikeres nonprofit szervezeti működésről beszélünk, gyakran emlegetünk egy egyszerű, de beszédes mutatót a forrásportfólió megfelelőségének mérésére; mi csak „30–30–30–10”-nek hívjuk, ami valljuk be nem egy szerethető, de annál érthetőbb elnevezés.
Akkor fenntartható egy átlagos nonprofit szervezet bevételi egyensúlya, ha forrásainak megoszlása:
Nemcsak a kategóriák közötti megoszlás, hanem a kategóriákon belüli diverzifikáció is kulcsfontosságú. Minél több különböző támogató, partner vagy finanszírozó áll egy-egy forrástípus mögött, annál kisebb a kitettség bármely egyetlen szereplő felé.
Amikor tervezzük a forrásteremtési stratégiát, ezeknek a számoknak az elérése lebeg a szemünk előtt, a tudatos forrásteremtési tevékenységünk ezek elérésére irányul. A forrásteremtési stratégia kialakításakor ezek az arányok iránytűként szolgálnak: a tudatos tervezés célja, hogy a szervezet hosszú távon kiegyensúlyozott, több lábon álló bevételi portfólióval rendelkezzen.
Többször írtuk már, hogy újratervezni csak az tud, aki előtte tervezett. Úgy látjuk, idén erre megint nagy szükség volt, a megszokott utak nem működtek. Az ok, sokadszorra is: a külső környezet gyorsan változik.
Amiket egyértelműen érzékeltünk:
A pályázati piac telítődik
A verseny nő, a pályázatok minősége javul, úgy tűnik egyre könnyebb jó pályázatokat írni. A technológia (különösen az AI) segíti a profi pályázatírást - mi magunk is tapasztaljuk, hogy az AI már napi eszköz a pályázati tartalmak előkészítésében.
A magánadománygyűjtés nehezebb
Egyre több erőforrást éget el, egyre nagyobb kihívás adakozásra hívni a társadalmi bázist, a kis összegű adományok száma drasztikusan lecsökkent. (Nem új tendencia ez, az infláció erősödése óta ezt tapasztaljuk. Egyre nagyobb azok száma, akik érzésünk szerint egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy szűkös jövedelmükből adakozzanak.)
A vállalati források láthatóan szűkülnek
A gazdasági válság hatásai mellett új tényező az ESG-irányelvek térnyerése: az előírások teljesítése maga is elviszi az elérhető források egy részét, illetve elvonja a támogatói fókuszt a nonprofit szervezetek támogatásáról, különösen a szociális és oktatási területen tevékenykedő szervezetekre vonatkozóan.
Sajnos a varázspálca megint nincs a kezünkben, de egyértelműen két területen tudunk előrelépni:
Egyrészt egyre fontosabbá válik az adatbázisok használata, a támogatói folyamatok automatizálása, amivel hatékonyabban és célzottabban érjük el a meglévő támogatóinkat. Másrészt mindenképp el kell indulnunk a major donorok felé - jó lehetőség a nagy adományozók elérése, bevonása és meggyőzése, hogy lépjenek be a kisebb adományozók és a vállalatok helyére, vállaljanak nagyobb szerepet a társadalmi célok, ügyek megoldásának finanszírozásában.
A forrásteremtés világa változik, de a cél ugyanaz marad: fenntartható és tudatos alapokra épített működés. A pénz nem cél, hanem eszköz, amit ha jól használunk, valódi hatássá tudunk formálni. Az Appy-ben továbbra is ezen dolgozunk – hogy a tudás, az együttműködés és a bizalom segítségével, együtt, nagyobb hatást érjünk el, egy olyan közösséget formálva, ahol a társadalmi ügyek iránt végzett munka megkapja a neki járó figyelmet és elismerést.
Kíváncsian várjuk, milyen kihívásokat hoz a jövő, hogyan fog tovább alakulni, változni a forrásteremtés világa.