A szervezeti hatékonyság kritériumai szintről szintre változnak. Ami működött és sikeres volt a fejlődés egyik szintjén, egyáltalán nem biztos, hogy a következőn is fog. Sokat segít, ha egy vezető időben felismeri, hogy ezen problémák, kihívások közül melyek azok, amelyek a szervezeti fejlődés természetes velejárói, és melyek azok, amelyeknél valóban érdemes - esetleg külsős -segítséget kérni.
A hat alkalmas workshop-sorozat során az amerikai Susan Kenny Stevens által megalkotott életciklus-modellt vesszük alapul, és arra építjük fel azokat a további tematikákat, amelyeket elengedhetetlennek tartunk egy hosszú távon is sikeres és fenntartható nonprofit szervezeti működés megvalósításához.
A képzésre olyan szervezeti vezetők jelentkezését várjuk, akik a fenntartható növekedés érdekében szeretnék a szervezeti kapacitásaik építését tudatosan tervezni - legyen az egy akár induló, akár már régebb óta működős szervezet.
Melyek azok a kihívások, amik a szervezet-fejlődés adott szakaszában teljesen normálisak, és melyek azok, amelyeket már korábbról cipelünk magunkkal és mindenképpen megoldásért kiáltanak? Mi az a keretrendszer, amiben ezeket a feladatokat a tervezhetőség érdekében el tudjuk helyezni?
Az első alkalom a modell alapvetéseinek és az egyes nonprofit életciklusok jellemzőinek a bemutatásáról szól annak érdekében, hogy a szervezet minél pontosabb diagnózist állíthasson fel a jelenlegi helyzetéről. Ez azért különösen fontos, mert ez alapozza meg a további alkalmakat – minél reálisabban látja a vezető, hogy hol tart most a szervezet, annál könnyebb lesz a fejlesztési, fejlődési irányokat és prioritásokat is azonosítani.
El tud szakadni egy nonprofit szervezet alapítója a mindennapi működtetéstől? Mi a feladata a kuratóriumnak vagy elnökségnek? Hogyan viszonyul egymáshoz a management és a stratégiai döntéshozatal?
Adott életciklus(ok) adott kihívásaihoz csak adott típusú vezető ‘passzol’? Természetesen nem, de biztosan vannak és lesznek olyan vezetői skillek és karakterjegyek, amikre az adott életciklus sikeres menedzseléséhez szükség lesz.
Két nagyon izgalmas és egyben nagyon megosztó téma: éppen ezért nagyon fontos, hogy tisztán lássuk bennük a szerepünket és az utat is, amit a szervezet sikere érdekében érdemes be/megjárnunk.
Minden szervezet legmeghatározóbb iránytűje a stratégia - kérdés, hogy az milyen módon és milyen bevonódással készül. Ki dönt róla és hogyan állapítjuk meg a mindennapokban, hogy jó irányba tartunk-e? Jelzi-e valaki vagy valami, ha letértünk a kijelölt útról? Mérhetőek egyáltalán a stratégiai céljaink? Ha nem, hogyan érdemes ezeket a mérőszámokat meghatározni? Ki vannak-e alakítva a szervezetben azok a folyamatok és rendszerek, amik megbízhatóan, naprakészen szolgáltatják az információt, hogy az előbbi kérdésekre egy vezető azonnal választ tudjon adni?
Ha eddig nem szerettél a KPI-ok nyelvén beszélni, ez az alkalmon garantáltan megváltoztatja a véleményed!
Nonprofitként a forrásteremtés a soha nem szűnő, jó esetben egyre nagyobb feladat. Hogyan változnak a kihívások és fejlődnek az alkalmazott módszerek a szervezet fejlődésével párhuzamosan? Hogyan lehet a leghatékonyabban tervezni, majd meg is valósítani a forrásteremtést?
Ha adott éve(ek)ben több forrás áll a rendelkezésünkre, mint amit az aktuális működés igényel, akkor mik azok a kérdések, amiket mindenképpen át kell és érdemes gondolni a felelős gazdálkodás érdekében?
Ha már feketeöves nonprofit vezető vagy, akkor nem biztos, hogy új eszközökre, módszerekre lelsz nálunk, de új nézőpontra egészen biztosan!
A vezető szerepe ma már messze túlmutat a klasszikus irányításon. Nem elég jó döntéseket hozni és célokat kijelölni: embereket kell motiválni, közösségeket mozgatni, és mindeközben a folyamatosan változó környezethez alkalmazkodni. A nonprofit világban mindez különösen élesen jelentkezik – itt ezek a készségek nemcsak előnyt jelenthetnek, hanem egyenesen a siker és a túlélés alapfeltételei.
Ezen az alkalmon két olyan vezetői keretrendszer kerül a középpontba, amelyek ismerete nélkülözhetetlen minden civil vezető számára: a servant leadership és az adaptive leadership.
Az egyetem első éveiben naivan hittem, hogy nincs lehetetlen – és ez a hit segített abban, hogy valóban kevés akadályt lássak. Megalapítottam az Amigos Alapítványt, amit mára egy 10 fős baráti társaságból országos szervezetté fejlesztettük, több száz önkéntessel. Ebben nagy szerepe volt az Appy közösségnek is: az első „beköltöző” szervezetek egyikeként rengeteget tanultunk, a közösség a DNS-ünk részévé vált. A mottóm mindig is az volt: „Legyen profi a nonprofit!” Ma már nemcsak gyakorlom vezetőként a nonprofit menedzsmentet, de egyetemi munkámban kutatom és oktatom, az Appy tanácsadójaként pedig az újonnan csatlakozó szervezeteket segítem a fejlődésben. Mert mélyen hiszek benne, hogy a torta csak nőhet, a tudást meg kell osztanunk és össze kell fognunk.
Csuti az Appy törzs-gárdjához tartozik, a csatlakozó szervezeteket adománygyűjtő kampányok megtervezésében és megvalósításában, forrásteremtés, nonprofit menedzsment és a szervezeti fejlődés területén támogatja, egyéni tanácsadások és képzések formájában.
Kiskoromban nagyon sokáig orvosnak készültem, végül valamiért mégis közgazdasz és jogász lett belőlem. Időnként megálltam, visszanéztem és fájó szívvel azon töprengtem, hogy miért nem az első úton indultam el. A bölcs emberek körülöttem ilyenkor mindig azt mondták, hogy kár aggódnom, így is biztos megtalálom majd a módját, hogy visszakanyarodjak oda, ahova kicsiként is készültem: hogy a munkámmal igazán segíthessek. Nem állítom, hogy mindig hittem nekik - egészen az Ákossal való véletlen találkozásomig. Az Appy-vel tényleg a helyükre kerültek a dolgok: lehet, hogy nem mentek életeket a szó szoros értelmében, de azért dolgozok minden nap, hogy munkánkkal közvetetten sok-sok nehéz sorsú vagy rászolruló gyerek, család életére legyünk pozitív hatással.
Képzéseinket alapvetően offline formában tartjuk, de egyes esetekben (adott képzéstől függően) lehetőség van online csatlakozásra is.
A kurzusok az irodánkban a Nyugati téren, a Skála Metró Irodaházban zajlanak.
Alapvetően nem, de vannak olyan kurzusok, ahol adott terület minimális ismerete vagy tapasztalat elengedhetetlen az anyag megértéséhez. Ezt a kurzusra jelentkezés után megküldött kérdőívben mindig jelezzük.